Lidé UPC Business

Michal Pilát

Dohlíží na síť a šlofíka si nedopřeje ani v noci

Bez lidí, jako je Michal Pilát, by výpadky, kterým se nevyhne žádná síť, trvaly déle. Takhle je UPC dokáže vyřešit v průměru za 15 minut ve dne v noci, po celý rok. Některé zvládnou opravit hned od stolu, jiné vyžadují výjezd techniků do terénu, a mohou proto trvat déle. Michal Pilát se spolu s kolegy na oddělení dohledu sítě pro firemní zákazníky střídá několik posledních let. Má aktuální přehled o všech službách, které firemní zákazníci využívají, od symetrického internetového připojení až po přes tuzemské i zahraniční volání.

Co přesně v dohledovém centru sledujete?

Dohromady jsou to systémy čtyř technologií, včetně celé sítě a zbezpečnění našich objektů,
celkem šest monitorů, z nichž některé jsme sledovali střídavě s kolegou na směně. Do toho mi chodí i některé maily od zákazníků.

 

Musí se vše sledovat nonstop? Jak dlouhou pauzu si může člověk na dohledu udělat?

Pokud si v tom uděláte správný systém, pauzu si jde samozřejmě udělat kdykoli. Pokud tedy právě není na síti nějaká komplikace. I když je ale volněji a vše šlape, platí, že aspoň někdo z týmu musí být na pracovišti a mít o všem přehled. 

Michal Pilát

Co se děje, když je výpadek?

Velmi zaleží na tom, jaký výpadek to je. Sledujeme naše záložní zdroje, které nám hlásí výpadek napájení. Třeba kvůli špatnému počasí, vichřicím a podobně. Pak hned zjišťujeme, jak dlouho nám záloha vydrží. Když je doba zálohy dostatečná, voláme po třiceti minutách poskytovatele napájení (ČEZ, EON, PRE). Tou dobou už většinou vědí, co se stalo, a jsou nám schopni podat relevantní informace o povaze výpadku a jeho předpokládané době odstranění. Pokud doba naší zálohy není dostatečná, okamžitě předáváme požadavek naší servisní organizaci. Ta zajistí zálohu generátorem, a tím získáme víc času na řešení situace, aniž by to mělo dopad na zákazníky.

 

Co když to je ale něco vážnějšího než přerušení dodávky proudu?

Pokud zaznamenáme výpadek síťového zařízení, je postup vždy individuální. Abychom byli co nejrychlejší, rozdělíme si role – současně řešíme výpadek s techniky v terénu, další část týmu v té době zase komunikuje se zákazníky. 

V dohledovém centru vám neustále běží i všechny televizní kanály od UPC. Máte čas něco sledovat?

V našem týmu, který se stará o firemní zákazníky, televizi nesledujeme. To dělá monitoring, ale ani oni se na to nedívají neustále. Mají jeden speciální monitor, kde se objevují jen programy, na nichž je nějaký problém.

 

V jakém rytmu pracujete a můžete si někdy třeba v noci zdřímnout?

Pracujeme na dvanáctihodinové směny, ve dne v noci, 365 dní v roce. Ačkoli máme všechny dohledové systémy nastaveny se zvukovým alarmem a je i řada klidných nocí, spát se nedá, protože všechny plánované práce děláme v noci, abychom minimalizovali dopad na provoz.

 

Co nejraději děláte, když nepracujete?

Mám dvouletého syna, takže veškerý volny čas věnuji jemu a své přítelkyni, se kterou plánujeme svatbu.

 
 

Roman Korolevyč

Připojuje zákazníky do sítě, nejrychleji to umí vzduchem

Síť UPC se každým rokem rozšiřuje. Dnes už je po celé republice nataženo přes 6 200 kilometrů kabelů, což je téměř pětkrát větší vzdálenost než délka všech dálnic, které jsou v naší zemi aktuálně v provozu. Dohromady je v těchto kabelech přes 1 120 000 kilometrů optických vláken. I tak jsou ale zákazníci, kteří na síti zatím nejsou, ale přitom mají zájem o některé ze služeb UPC pro firmy. Těm pak pomáhá Roman Korolevyč z technického zázemí týmu UPC Business v pražské centrále společnosti.

Co přesně máte v týmu UPC Business na starost?

Zjednodušeně se dá říct, že koordinuji lidi a dodavatelské firmy, aby našim zákazníkům přivedli služby, které si u UPC Business zaplatili. To se skládá z několika kroků. V první fázi musíme vytvořit projekt, aby bylo jasné, jakým způsobem jsme schopni zákazníkovi přístup do naší sítě zařídit – zda optickým kabelem, nebo vzduchem, tedy rádiem. Také řešíme, jaký typ konektoru je vhodný a další technické detaily. Poté vše zadáme jedné z našich dodavatelských firem, která to podle našeho projektu a přání zákazníka uskuteční. Nakonec musíme samozřejmě ještě zařídit, aby vše fungovalo v rámci naší sítě, takže musíme znát i funkční prostředí na straně UPC.

 

Kolik lidí se na tom všem podílí?

Jsme rozděleni na hlasovou a datovou část. Dohromady je to nyní pro Českou republiku i Slovensko celkem 19 lidí.

Roman Korolevyč

Jak dlouho trvá spuštění služby od chvíle, kdy si ji u vás zákazník objedná?

Cílem je vždy zvládnout spuštění služby co nejrychleji, ale záleží to na více faktorech v konkrétní situaci a lokalitě. Nejdůležitější je, zda jde o službu na optické síti, nebo se bavíme o přístupu pomocí rádia, tedy vzduchem. Pokud jde o optiku, je to delší proces, protože pro uložení kabelů do země musíme vyřídit územní rozhodnutí, jak nám předepisuje zákon. Tam se někdy bavíme řádově klidně o jednom roce, ale máme projekty, které trvaly třeba i tři roky. Naopak připojení rádiem je velmi rychlé, standardně do pěti pracovních dnů, ale v minulosti se nám už podařilo službu zákazníkům zprovoznit i v řádu hodin.

 

Není ale připojení vzduchem horší než pomocí optických kabelů v zemi? Dá se se na něj spolehnout?

V praxi ani nepoznáte rozdíl. Vzduchem se řeší jen kousek, takzvaná poslední míle. Díky vysokorychlostnímu mikrovlnnému spoji, který využíváme, získáte ve vzduchu takové parametry, které jsou běžné v otické síti, včetně symetrického datového připojení. Navíc s osvědčenou odolností vůči klimatickým podmínkám od -30 °C až +55 °C. Toto řešení používají nejnáročnější firemní zákazníci.

 

Jakou část sítě obsluhujete z pražské centrály v Závišově ulici?

Jelikož je Závišova jedním z centrálních a navíc velmi dobře přístupných bodů, jde o skutečně velkou část, řádově můžeme mluvit zhruba o čtvrtině sítě. Je to vlastně mozek celé sítě pro Prahu a okolí. Podobná místa ale máme i pro další velká města, jako je Brno, Ostrava, Plzeň a další.

Co je na vaší práci nejzajímavější?

Pokaždé něco jiného. Ale když mám vybrat jednu konkrétní věc, asi to jsou místa, na něž se díky práci dostaneme – ať už jde o serverovny velkých bank, pojišťoven, nemocnic nebo třeba některé velmi přísně střežené ambasády. Prostě místa, kam se normální smrtelník obvykle nepodívá.

 

Co nejraději děláte, když nepracujete?

Snažím se volný čas trávit hlavně s rodinou, pokud možno aktivně. Mám dvě děti, obě sportují, já sám také hraji florbal a trénuji mládež. Kromě toho mám rád muziku, hraji na kytaru a snažím se v tom zlepšovat. A baví mě také cestování, ať už po České republice, nebo do zahraničí.

 

Jak odpočíváte?

Nejlépe si odpočinu asi při sportu, na vyčištění hlavy je pro mě ideální v podstatě jakákoliv fyzická námaha, klidně štípání dřeva nebo sekání trávy.

 

Jak dlouho pro UPC?

Do UPC jsem nastoupil v roce 2010, začínal jsem jako řadový projektový manažer a na současné pozici jsem asi pátým rokem.