Lidé UPC Business

Michal Pilát

Dohlíží na síť a šlofíka si nedopřeje ani v noci

Bez lidí, jako je Michal Pilát, by výpadky, kterým se nevyhne žádná síť, trvaly déle. Takhle je UPC dokáže vyřešit v průměru za 15 minut ve dne v noci, po celý rok. Některé zvládnou opravit hned od stolu, jiné vyžadují výjezd techniků do terénu, a mohou proto trvat déle. Michal Pilát se spolu s kolegy na oddělení dohledu sítě pro firemní zákazníky střídá několik posledních let. Má aktuální přehled o všech službách, které firemní zákazníci využívají, od symetrického internetového připojení až po přes tuzemské i zahraniční volání.

Co přesně v dohledovém centru sledujete?

Dohromady jsou to systémy čtyř technologií, včetně celé sítě a zbezpečnění našich objektů,
celkem šest monitorů, z nichž některé jsme sledovali střídavě s kolegou na směně. Do toho mi chodí i některé maily od zákazníků.

 

Musí se vše sledovat nonstop? Jak dlouhou pauzu si může člověk na dohledu udělat?

Pokud si v tom uděláte správný systém, pauzu si jde samozřejmě udělat kdykoli. Pokud tedy právě není na síti nějaká komplikace. I když je ale volněji a vše šlape, platí, že aspoň někdo z týmu musí být na pracovišti a mít o všem přehled. 

Michal Pilát

Co se děje, když je výpadek?

Velmi zaleží na tom, jaký výpadek to je. Sledujeme naše záložní zdroje, které nám hlásí výpadek napájení. Třeba kvůli špatnému počasí, vichřicím a podobně. Pak hned zjišťujeme, jak dlouho nám záloha vydrží. Když je doba zálohy dostatečná, voláme po třiceti minutách poskytovatele napájení (ČEZ, EON, PRE). Tou dobou už většinou vědí, co se stalo, a jsou nám schopni podat relevantní informace o povaze výpadku a jeho předpokládané době odstranění. Pokud doba naší zálohy není dostatečná, okamžitě předáváme požadavek naší servisní organizaci. Ta zajistí zálohu generátorem, a tím získáme víc času na řešení situace, aniž by to mělo dopad na zákazníky.

 

Co když to je ale něco vážnějšího než přerušení dodávky proudu?

Pokud zaznamenáme výpadek síťového zařízení, je postup vždy individuální. Abychom byli co nejrychlejší, rozdělíme si role – současně řešíme výpadek s techniky v terénu, další část týmu v té době zase komunikuje se zákazníky. 

V dohledovém centru vám neustále běží i všechny televizní kanály od UPC. Máte čas něco sledovat?

V našem týmu, který se stará o firemní zákazníky, televizi nesledujeme. To dělá monitoring, ale ani oni se na to nedívají neustále. Mají jeden speciální monitor, kde se objevují jen programy, na nichž je nějaký problém.

 

V jakém rytmu pracujete a můžete si někdy třeba v noci zdřímnout?

Pracujeme na dvanáctihodinové směny, ve dne v noci, 365 dní v roce. Ačkoli máme všechny dohledové systémy nastaveny se zvukovým alarmem a je i řada klidných nocí, spát se nedá, protože všechny plánované práce děláme v noci, abychom minimalizovali dopad na provoz.

 

Co nejraději děláte, když nepracujete?

Mám dvouletého syna, takže veškerý volny čas věnuji jemu a své přítelkyni, se kterou plánujeme svatbu.